سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند ـ عزّوجلّ ـ، بنده پُر خوابِ بیکار رادشمن می دارد . [امام کاظم علیه السلام]

آفریقا

شبکه سه تلویزیون دولتی فرانسه ( فرانس تروآ) یک مسابقه دارد به نام " کستیون پور ان شامپیون" ( " سوالاتی برای یک قهرمان) که یک مسابقه اطلاعات عمومی است که از جهت فرم کلی شبیه " نام ها و نشانه ها"ی تلویزیون خودمان در سال های دور است. این برنامه از حدود هفده سال قبل با یک مجری به نام ژولین لوپر برگزار می شود و بسیار پربیننده و موفق است. از نظر اطلاعاتی هم انتشاراتی معروف لاروس که انواع فرهنگ ها را منتشر می کند، این برنامه را تغذیه می نماید. این برنامه اینقدر موفق است که در شهرهای مختلف فرانسه کلوب هایی برای تمرین و از این حرف ها دارد.

 

اما غرض:

 

اخیرا این برنامه  مسابقه ویژه ای را بین دانشجویان مدارس عالی فرانسه برگزار کرد که نفر اول آن علاوه بر 1500 یورو خرید از لاروس برنده یک سفر به قبرس و یک رنوی مگان مدل 2007 شد. در این برنامه که در آن تماشاگران از دانشکده های مختلف با یونیفورم های مرتب و منظم شرکت کرده بودند، شرکت کنندگان ضمن پاسخگویی به پرسش ها درباره دانشکده خودشان، رشته شان و اهداف آینده شان صحبت می کردند. برنامه ای جذاب با شرکت جوانان 18 تا 23 ساله که به بهترین نحو ممکن نوجوانان و کودکان را مخاطب قرار می دهد و به نوعی راه حرفه و رشته گزینی آنان در آینده را نشان می دهد.

 

ژولین لوپردیروز و امروز

 

 

 

 

ایکاش:

طراحان برنامه در تلویزیون ما نیز می توانستند شبیه چنین برنامه های خط دهنده ای را در این رسانه تکتاز در عرصه رسانه های تصویری در کشورمان بسازند. به خدا جمع آوری ماهواره ها راه حل نیست< اشکال از ناتوانی و سیاست گذاری های نوک دماغی و به اصطلاح مصلحتی خودمان است. جوانان را دریابیم که " خیلی زود دیر می شود."  




کوروش فخر طاولی ::: دوشنبه 86/3/14::: ساعت 1:47 عصر

یک گزارش تازه از صندوق بین المللی پول که در روز های گذشته منتشر شد، از رشد اقتصادی 6 ممیز هفت درصدی در آفریقای جنوب صحرا حکایت می کند.

تصویری از شهر زیبای ابیجان پایتخت اقتصادی  کوت دیووآر ( ساحل عاج)‏

بر اساس همین گزارش نرخ متوسط تورم در کشورهای آفریقایی زیر صحرا در این سال 7 درصد خواهد بود. این روند مساعد چند دلیل دارد. به جز قیمت های بالای نفت که شاید مهم ترین دلیل باشد، باید به مدیریت مطلوب بدهی های داخلی، بهبود هزینه کرد عمومی، و کاهش تعرفه های گمرکی اشاره کرد.

در این گزارش یه ضعف های اقتصاد آفریقا نیز اشاره شده است که مهم ترین آنها سهم همچنان اندک آفریقا در تجارت جهانی، کمبود محصولات کارخانه ای و وابستگی زیاد برخی کشورها به درآمد نفتی است.
به علاوه اینکه سطح فعلی رشد اقتصادی هنوز برای رسیدن به اهداف توسعه هزاره که یکی از آنها کاهش به نصف فقر تا سال 2015 است.




کوروش فخر طاولی ::: دوشنبه 86/3/14::: ساعت 11:16 صبح

د

در خبرها داشتیم  زبان شناسان می گویند نزدیک به دو هزار زبان در قاره آفریقا رایج است. بنا بر این خبر زبان های اقشار و گروه های غیر آفریقایی شامل انگلیسی، عربی، فرانسه، اسپانیول، آفریکانس ( زبان محلی رایج و رسمی در آفریقای جنوبی) و مالگاش ( زبان مردم ماداگاسکار) در میان زبان های یاد شده  قرار نگرفته اند.

این زبان ها در قالب گروه های زبانی متعلق به چهار خانواده بزرگ قراردارند. خانواده زبانی نیجر- کنگو در این میان با 1500 زبان رایج ، بزرگترین خانواده زبانی جهان است و بعد از آن خانواده آفریقایی - آسیایی با 300 زبان قرار دارد که از شبه جزیره عربستان تا شمال آفریقای غربی رواج دارند.

از دو هزار زبان رایج در قاره افریقا، 1200 زبان در غرب این قاره رواج دارد که مهم ترین آنها هواسا، یوروبا، پل،ایگبو و ماندنگ است . در این میان با توجه به تنوع گسترده زبانی در غرب آفریقا، جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا ( اکواس) چهار زبان انگلیسی، فرانسه، عربی و پرتغالی را به عنوان زبان های رسمی خود برگزیده است تا امکان فهم متقابل در این اتحادیه فراهم شود .

 

نکته: همانطور که از این خبر بر می آید سه زبان فرانسه و انگلیسی و عربی به عنوان زبان رسمی اغلب کشور های آفریقایی محسوب می شوند، اما با اینکه تلویزیون ما و شبکه برون مرزی ما برنامه ها و شبکه های مستقلی به این زبان ها دارد، اما در آفریقا قابل دسترسی نیست، در عوض در صربستان و مونته نگرو می گیرد.




کوروش فخر طاولی ::: یکشنبه 86/3/13::: ساعت 1:48 عصر

 
سیاست خارجی نیکلا سارکوزی
 
 
تاریخ درج: 26 اردیبهشت 1386 ساعت 19:24 تاریخ تایید: 26 اردیبهشت 1386 ساعت 19:31 تاریخ به روز رسانی: 26 اردیبهشت 1386 ساعت 19:31  
     
  
اروپا- کورش فخر طاولی:
با آغاز به کار رسمی نیکلا سارکوزی، رییس جمهور جدید فرانسه، همچنان انتخاب وی در داخل و خارج فرانسه، بیم و امیدهایی را دامن زده است. در داخل فرانسه، اعتراضات عمدتاً طرفداران متمایل به چپ تندرو ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود با توجه به برگزاری انتخابات مجلس در یک ماه آینده، این اعتراضات ماهیتاً خودجوش، با هدایتگری‌های آشکار و پنهان چپ افراطی، در هفته‌های آینده به شیوه‌های آرام‌تری ادامه یابد. اما در صحنه سیاست خارجی، مهمترین ترس و تردید، انقطاع فرانسه در دوران ریاست جمهوری سارکوزی با دیپلماسی سنتی جمهوری پنجم است.

 بر این اساس گفته می‌شود دیپلماسی سارکوزی در عرصه اتحادیه اروپا، رویکردی نزدیک به تونی بلر را دنبال خواهد کرد. این یعنی یک گردش قابل توجه به سوی آمریکا و پایان سیاست خارجی فعال نوع میترانی و شیراکی در عرصه اتحادیه اروپا.

در عرصه سیاست خاورمیانه‌ای نیز سارکوزی هیچگاه تمایل شخصی‌اش را به اولویت برتری اتحاد با رژیم صهیونیستی به ضرر کشورهای عربی و مسلمان پنهان نکرده است. اما در ماه‌های اخیر دو رفتار مشخص از سوی سارکوزی بروز کرده است. وی قبل از انتخاب شدن به خاطر نشان دادن وجه تمایز خود از شیراک بر اتخاذ یک سیاست خارجی جدید تاکید می‌کرد و حتی با رضایت عنوان «سارکو آمریکایی» را می‌پذیرفت و به سفرای کشورهای عربی یادآور می‌شد که اولویت وی رابطه با اسراییل است.

اما بعد از انتخاب شدن، سارکوزی به وضوح لحنی گلیست‌تر پیدا کرد و با دفاع از سیاست خارجی فرانسه در عراق، یکی از اصلی‌ترین اولویت‌هایش را ادامه فرآیند اروپای متحد اعلام کرد که به دلیل رای منفی فرانسوی‌ها در مه 2005 به پیش‌نویس قانون اساسی اروپا عملاً متوقف شده است.

بی دلیل نیست که ملاقات با صدراعظم آلمان و رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا، جزو اولین سفرهای خارجی وی خواهد بود. مخالفت آشکار سارکوزی با ورود ترکیه به اتحادیه اروپا نیز ریشه در همین موضوع دارد.  سارکوزی و همفکران وی معتقدند نمی‌توان اتحادیه اروپا را تا بی‌نهایت گسترش داد، زیرا در این صورت اروپای سیاسی شکل نخواهد گرفت.

این چراغ سبزی به رای دهندگان فرانسوی مخالف قانون اساسی اروپا است و در عین حال از اراده رییس جمهور جدید فرانسه برای اصلاح اتحادیه اروپا و تقویت نقش و عملکرد سیاسی آن حکایت می‌کند. در عین حال سارکوزی یک مشارکت نزدیک اروپایی – مدیترانه‌ای را پیشنهاد می‌کند که کشورهایی مانند ترکیه می‌توانند در آن جای بگیرند.

در آنچه به رابطه فرانسه با آمریکا مربوط می‌شود، اگرچه آمریکایی‌ها دوست دارند پیروزی وی را با «انقلاب ریگان» در سال 1981 در آمریکا مقایسه کنند و نتیجه بگیرند که همچون ریگان که با سنت‌های روزولتی خداحافظی کرد، سارکوزی نیز سنت‌های گلیست را به کناری خواهد نهاد، اما رییس‌جمهور جدید فرانسه ضمن تاکید بر دوستی تاریخی با آمریکایی‌ها، همواره معتقد است که این مانع از آن نخواهد شد که فرانسه متفاوت از آمریکا فکر و عمل کند.

سارکوزی همچنان که میشل بارنیه، وزیر امور خارجه سابق فرانسه و از مشاوران نزدیک رییس جمهور جدید در دو سال اخیر، تاکید می‌کند(1) با« دوستی و روراستی» با واشنگتن برخورد خواهد کرد. بی‌دلیل نیست که سارکوزی در اولین سخنرانی بعد از پیروزی انتخاباتی بر «وظیفه» آمریکا در عدم مانع تراشی در برابر مبارزه با گرم شدن زمین تاکید کرده و افزوده است که این مهم «اولین نبرد» فرانسه خواهد بود.

در عین حال نباید فراموش کرد که به صورت سنتی نزدیکی فرانسه با آمریکا همواره با مشکل روبه‌رو شده است. اغلب روسای جمهور فرانسه در آغاز خواستار نزدیکی با آمریکا بوده‌اند (حتی دوگل که در سال 1959 پیشنهاد کرده بود محور آمریکا-فرانسه-انگلیس در متن ناتو تشکیل شود)، اما در ادامه به خاطر عدم دریافت پاسخ مناسب از واشنگتن، این تمایل فروکش کرد.

از این لحاظ محتمل‌ترین اتفاق در روابط با آمریکا این خواهد بود که پاریس همچنان متحد واشنگتن، بالاخص در پرونده‌هایی مثل پرونده هسته‌ای ایران باقی خواهد ماند و در عین حال هرجا که ضروری تشخیص دهد، موضع متفاوت خودش را اتخاذ خواهد کرد. گو اینکه با توجه به عملگرایی سارکوزی، هیچ بعید نیست که فرانسه در پرونده‌هایی مثل پیمان کیوتو با آمریکا کاملاً سرشاخ شود.

سیاست آفریقایی و خاورمیانه ای

تاکید سارکوزی بر روابط ویژه اروپایی- مدیترانه‌ای، از جایگاه مهم کشورهای مسلمان در رویکرد سیاست خارجی حاکمیت جدید فرانسه حکایت می‌کند.  تردیدی نیست که تمایل شخصی سارکوزی، گرایش به اسراییل است. وی هرگز به مناطق اشغال شده فلسطینی سفر نکرده است، اما بارها در تل آویو حاضر شده است.

84 درصد فرانسوی‌های ساکن سرزمین‌های اشغال شده توسط رژیم صهیونیستی نیز که به طور سنتی به چپ گرایش دارند به سارکوزی رای داده‌اند. اما در عین حال سارکوزی می‌داند که رویای تحقق صلح در مدیترانه و خاورمیانه که وی از آن دم زده است، بدون حل و فصل مناقشه فلسطین و اسراییل ممکن نیست. بنابراین حکومت جدید فرانسه ناگزیر از مداخله در این حوزه است.

سارکوزی برای  آفریقایی‌ها نیز پیام بسیار نامحبوب مهاجرت گزینشی و محدود را ارسال کرده است. رسانه‌های آفریقایی عمدتاً انتخاب سارکوزی را کابوسی برای آفریقا نامیده‌اند و البته برخی رهبران سیاسی در کشورهای پیشرویی مانند ساحل عاج(2) انتخاب وی را به عنوان پایان دوران شیراکیسم در آفریقا که مشخصه آن اتحاد بی‌قید و شرط با دوستان حتی بسیار فاسد در آفریقا بوده است، مورد استقبال قرار داده‌اند.

پنج رییس جمهور اول جمهوری پنجم فرانسه، هریک به شکل دهی یک میراث دیپلماتیک مشترک کمک کرده‌اند و اگر هیچکدام از جانشینان دوگل با سنت‌های وی قطع رابطه نکرده‌اند، بدان علت بوده است که هرکدام به عنوان حافظ منافع فرانسه در وهله اول به این منافع فکر کرده‌اند. با توجه به اینکه تغییرات عمده در سیاست خارجی اغلب تحت تأثیر عواملی چون تاریخ، جغرافیا، سنت‌های دیپلماتیک و منافع، به یکباره ممکن نیست، محتمل‌ترین اتفاق در مورد سیاست خارجی سارکوزی این است که این رییس جمهور ششم نیز مستثنی از قاعده نباشد. فرای مواضع انتخاباتی، این سهم «استمرار» است که اغلب بر سهم«تغییرات» غالب می‌آید.

فراموش نکرده‌ایم که ژاک شیراک که امروزه به عنوان قهرمان مخالفت با آمریکا و ارتقای نظام چندجانبه گرایی در سیاست بین‌الملل شناخته می‌شود، دوره ریاست جمهوری‌اش را با آزمایشات هسته‌ای آغاز کرد و اولین دلمشغولی‌اش استقرار مجدد فرانسه در متن ناتو بود.

1.  مصاحبه با شبکه فرانس 24، 19/2/1386
2. مواضع حزب «تجمع جمهوری خواهان» تحت رهبری الحسن واتارا در ساحل عاج.




کوروش فخر طاولی ::: پنج شنبه 86/3/10::: ساعت 10:42 صبح

فردا اول ژوئن روز جهانی بدون دخانیات است. اما این روز شاید مثل خیلی روزهای جهانی دیگر در آفریقا مفهوم چندانی ندارد. برای درک سریع این موضوع فقط بدانید که کمپانی های بزرگ سیگار سازی مخصوصا غربی در کشور فقیری چون نیجر در قالب برنامه های منظم به توزیع سیگار در میان دختران و پسران جوان و نوجوان اقدام می کنند. به همین دلیل است که می گویم در آنجا به جای " بدون دخانیات" ما "با دخانیات" داریم.

واقعیت این است که سیگارسازهای بزرگ جهان به دلیل انواع و اقسام مشکلات دست و پاگیر مالیاتی و بهداشتی و اجتماعی در مقابل فروش سیگار در کشورهای خودشانُ آفریقا و در مقیاسی متفاوت آسیا را هدف اصلی فروش خودشان قرار داده اند و این چنین است که هدف تعریف شده آنها در آفریقا جوانان ۱۳ تا بیست ساله است. نبود قوانین در کشورهای آفریقایی برای ممانعت از واردات و فروش کاملا آزادانه سیگار در کنار فساد مدیران کشوری باعث شده است که دیدن بیلبوردهای تبلیغاتی بزرگ در شهرهای پرجمعیت آفرریق به صحنه ای عادی تبدیل شود. بیلبوردهایی که تصصویر یک کابوی آمریکایی را در حالی که بر روی اسب راهوارش یک نخ سیگار مالبورو را گوشه لب داردُ به رخ آفریقایی ها می کشد. تازه سیگارهای اغلب ارزان قیمتی که در آفریقا عرضه می شود مارک های مختلف و با درجات ضرر جسمی بالا هستند/ چون کنترلی بر روی آنها صورت نمی گیرد.

اوضاع به قدری خراب است که شرکت های سیگار سازی حتی به برخی روزنامه نگاران در آفریقا پول می دهند تا در مقالاتی دولت های آفریقایی را از مخالف خوانی با دخانیات و مبارزه با آن منع کنند و به آنان بگویند که بیشتر به مقابله با مالاریا ( گه هر سی ثانیه یک کودک زیر پنج سال را در آفریقا می کشد) و ایدز بپردازند.  

سانونا اینوسا اهل نیجر که یک انجمن مبارزه با دخانیات را اداره می کند/ شهادت می دهد که مدیر شرکت سیگار سازی بلغاری بی تی اچ پس از اینکه در نیامی مستقر شد در اولین اقدام با رییس جمهور دیدار کرد و در جریان یک ملاقات رادیو و تلویزیونی شده بیست میلیون فرانک سیفا ( حدود چهل هزار دلار) برای مبارزه با مالاریا به دولت کمک کرد.

این هم از داستان آفریقا در این ماجرا

روز جهانی بدون دخانیات را پاس می داریم.

 

این هم یکی از اون عکسها که گفتم

 




کوروش فخر طاولی ::: پنج شنبه 86/3/10::: ساعت 10:41 صبح

بلر که از نخست وزیری انگلیس بی خیال شده استُ
سفری به آفریقا داشته و در لیبی علاوه بر قرار داد ۹۰۰ میلیون                                                   

 داری برای بی پی ( بریتیش پترولیوم) در مورد ایران هم افاضه فضل کرده و حرف تکراری پیروی ایران از لیبی در قضیه هسته ای مطرح کرده است.
 بلر با ما حسابی در افتاده و در عراق و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هم علیه ایران حرف هایی زده است. معلوم است که هنوز قضیه دستگیری ملوانان متجاوز به آبهای ایران را هضم نکرده است. باشد.



کوروش فخر طاولی ::: پنج شنبه 86/3/10::: ساعت 10:40 صبح

در خبرها داشتیم که دولت زیمبابوه حدود دویست تن از مخالفان خود را دستگیر کرده والبته برخی را نیز بالافاصله آزاد کرده است. همچنین در خبرها داشتیم که آقای موگابه می خواهد برای یک دوره دیگر نامزد شود آن هم در هشتاد و چند سالگی و با این اوضاع خراب کشور.

منابع دست اول و دوستانی که در هفته ها و ماه های اخیر از هراره بازدید داشتند از اوضاع اسف بار مردم می گویند. تورم ۳۷۰۰ درصدی و کمبود ارز و بنزین و آب و برق و گرانی و فساد و ...

واقعیت این است که جدای از روابط نزدیک ایران به دولت فعلی زیمبابوه و انقلابی گری تاریخی موگابهُ این کشور که روزگاری در جنوب و کل آفریقا مثال زدنی بود با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند. ای کاش موگابه و حزب حاکم که اتفاقا همچنان در میان اکثریت محروم و فقیر کشور جایگاه دارندُ راه حلی میانه برای بهبود اوضاع این کشور پیدا می کردند.

این هم نمایی از هراره

  و تصویری از آقای رابرت موگابه




کوروش فخر طاولی ::: پنج شنبه 86/3/10::: ساعت 10:40 صبح

آمریکا اخیرا تحریم ها علیه سودان را به علت اوضاع دارفور تشدید کرده است و حتی موضوع منطقه پرواز ممنوع در استان دارفور را مطرح کرده است و می کوشد قضیه را با یک قطعنامه شورای امنیت قانونی کند.

اینکه در دارفور چه می گذرد و اینکه مرتبا منابع غربی از ۲۰۰ هزار کشته و دو میلیون آواره در این منطقه دم می زنند و در عوض از حدود ۷۰۰ هزار کشته در عراق ( به نقل خود منابع انگلیسی) و ۴ میلیون آوره این کشور کمتر می گویند یک مسئله است و اینکه ما در رادیو و تلویزیون خودمان چگونه به این موضوع می پردازیم مسئله ای دیگر.

واقعیت این است که مداخله گری آمریکا در سودان از جهات مختلف خلاف حقوق بین المللی و نقض حاکمیت سودان است و ما در اخبار خودمان به آن به اندازه کافی در نفی آمریکا و سیاست خارجی زورگویانه اش می پردازیم اما این گفتمان سلبی علیه آمریکا آنقدر کلیشه شده است که مردم کمتر به آن توجه می کنند. به علاوه اینکه اولویت ها نیز چیز دیگری است. ما امروز برای انتشار زورگویی آمریکا در پرونده هایی مثل سودان بیش از هر زمانی به یک گفتمان ایجابی ( تعبیر دوست عزیز و دانشمند آقای دکتر فتاحی) نیاز داریم. جای برنامه هایی چالشی مثل " نگاه یک" یا فرمی شبیه " شب شیشه ای" در این نوع اطلاع رسانی خالی است. اگر به هارد تاک شبکه بی بی سی اشاره نکنیم.

موضوع سودان و دارفور و بحث تجزیه احتمالی جنوب این کشور را اگر در چارچوب برنامه جامع خاورمیانه بزرگ آمریکا ببینیمُ اولویت دارفور و سودان هم معلوم می شود. دارفوری که هم نفت دارد هم اورانیوم/ سودانی که به لحاظ تاریخی در تیررس انگلیس قرار دارد و صهیونیست ها با تجزیه احتمالی آن برنامه نیل تا فرات خودشان را دنبال می کنند/ باید به یک اولویت در برنامه های خبررسانی و تولیدی تبدیل شود. چرا ما نباید تصاویری بکر و دست اول از داخل دارفور داشته باشیم تا ببینیم این دو میلیون آواره و دویست هزار کشته کجا هستند؟ همین مسائل را در قالب دیگری می توان در مورد زیمبابوه یا برخی دیگر از کشورهای آفریقایی مطرح کرد که انشا.. در فرصت های دیگر. همین قدر بگویم که جرج کلونی هنرپیشه معروف هالیوودی که به عنوان بهترین و خوش تیپ ترین در برخی نظر سنجی ها انتخاب شده است/ از جمله کسانی است که به شدت علیه دولت سودان اینجا و آنجا تبلیغ می کند و غرب از تمام ابزار ممکن برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کند پس ما هم باید تکانی بخوریم.

این هم آقای کلونی




کوروش فخر طاولی ::: پنج شنبه 86/3/10::: ساعت 10:37 صبح

نیجریه پرجمعیت ترین و به خاط منابع نفتی جزو ثروتمند ترین کشورهای قاره آفریقاست. عمرو یارادوا، به عنوان رییس جمهور جدید نیجریه، دیروز سوگند یاد کرد. ‌ ‌

این اولین انتقال قدرت در نیجریه از غیر نظامی به غیر نظامی است که البته در پی انتخاباتی پر حرف و حدیث انجام شد. انشا.. که به خیر بگذرد.

 

عمرو یارادوا ۵۵ ساله




کوروش فخر طاولی ::: پنج شنبه 86/3/10::: ساعت 10:36 صبح

بسم ا.. الرحمن الرحیم

 

بعد از یک تلاش نامستمر به امید خدا از امروز در این وبلاگ جدید درباره آفریقا دلتنگی نگاری خواهم کرد.




کوروش فخر طاولی ::: پنج شنبه 86/3/10::: ساعت 10:35 صبح

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 1


بازدید دیروز: 3


کل بازدید :98259
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
کوروش فخر طاولی
دوستدار آفریقا
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<